Antwerpen - lite finare, lite bättre.

God morgon världen! Hoppas alla där ute känner sig välsignade en måndagmorgon som denna. Känner själv att en  liten ledig dag inte hade skadat. Anyway, i lördags åkte vi på en liten utflykt med boardingen till Antwerpen! En riktigt bra stad. Allt känns lite finare, lite bättre där. Dock blir man förvirrad att alla pratar flamländska när man själv är inställd på franska. Bryssel ligger i Vallonien, där man pratar franska och Antwerpen i Flandern, flamländska. Kändes lite som att vara utomlands (ho-ho).
Vi började utflykten med att strosa runt lite på en lördagsmarknad, som var i full gång!
Sen gick vi vidare i led efter Christina, som var vår lilla egna Antwerpenguide.
Den finns en massa mysiga torg i Antwerpen!
Sen kom vi fram till Antwerpens stora torg motsvarande Bryssels Grand Place. Det var något slags firande igång!
Med stora dockor. Festligt!(?)
Den här killen symboliserar Antwerpen (finns någon liten trevlig historia bakom detta, men kommer tyvärr inte ihåg så bra), då han håller i en hand som han ska kasta iväg och det är det Antwerpen betyder, kasta handen, eller något liknande. Där handen hamnar ska staden ligga. Lite som Göteborgs Gustav Adolf? Fast där är allas händer i behåll.
Vi gick till kanalen och fick fantastisk havsutsikt. Nah, Antwerpens skabbigaste skulle jag nog gissa på.
Jag luradade in (som vanligt, high five med mitt lokalsinne) Klara, Clara, Anna och Benjamin bland husen för att hitta stället jag och familjen varit på. Men icke. Blev bara utsatt för hot av hungriga människor (mina såkallade vänner) och studsade in till turiststråken igen.
Vi åt pizza för pengarna vi fått för att åka (woho, betald för nöjen!). Efter mättade magar gick vi till den stora shoppinggatan, som är lite insane. Dem har alla kedjor fast alltid lite större och lite bättre (ja, ska köra på det uttrycket hela tiden nu). Bl.a. Urbam Outfitters, trevånings Forever 21, American Appareal osvosvosv.
Jag och Johanna tog "skrattiga"-bilder. Trovärdiga sådana. Se hur kul vi har.
"Ha-ha"
Sen kom vår buss och vi åkte hem!
En himla bra lördag helt enkelt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0