Julafton, Stockholm.

I Fredags tog vi bilen upp till Eksilstuna där vi åt middag hos farmor och farfar för att sedan fortsätta till Stockholm och fira årets julafton.
Kalle Ankas jul i full fart.
Suddiga, förväntansfulla barn.
Alltså, gosigare unge får man leta efter. Mitt kusinbarn Leo, mini linslus och min privata stylist.
Leo, Malin och Carl, som tog på sig tomejobbet!
Filip tar emot ett av alla de hundra julklapparna.
Leo lassar över ett paket till högen.
Malin, Anette, Leo och Micke.
Daniel och Leo inspekterar klapparna.
Sen var det bara till att börja riva upp alla paket och börja leka.
Bra julafton! Dock var man helt slut. På juldagen åkte vi och kollade på kusin Daniels mycket snygga lägenhet, sen vidare till Micke och Anettes fina boing och sedan åkte vi allihopa till Hasse och Maggan (där vi hade julafton och där vi sover) för att ha ännu ett julbord (aldrig. mer. julmat. tack.) På kvällen stack kusinerna och Carl ut till Stureplan och jag fick stanna hemma och kolla Mozartfilmen (extended version, omg!!!!). Ja. Det kan ju vara kul det med. (Dock väldigt film)
Kom hem till Göteborg i Måndags och igår var vi på stan och åt sushi hos Frida och sen vidare till Le pain francais för att dela på en stor kanna kaffe ända tills klockan blev mycket och caféet stängde. Bra dag!
Nu har jag fångat mammas trevliga förkylning och känner mig en aning instängd i kroppen. Ska se till att bli frisk för snart är det ju nyårafton!
Hej.

Spellbound black.

Godmorgon! Har varit hemma i en vecka nu. Har hunnit fira jul i Stockholm, hälsat på familjevänner och släkt, hängt runt i Göteborg och träffat efterlängtade vänner.
När jag vaknade upp på Torsdagen Kändes det helt underbart att göra egen frukost.
Slog in en massa paket.
Till bror!
Hittade de finaste små receptböckerna i favorit affären i Waterloo till Frida. Vill nästan ha en själv.
Sen kom Mari och hängde resten av dagen! Ska giffa henne så fort det funkar.
Så såg min första dag hemma ut!

Hej och hejdå.

Ville bara säga att nu åker jag iväg till vår kära hufvudstad för att fira jul med släkten! Kommer hem till Göteborg den 26:e på tisdagen och då ska jag hoppa på er alla. Hoppas ni får en riktigt god jul och hör av er på mobiliton. Puss

Bryssel ✈ Göteborg

Nu ser det lite ut som att jag förväntar mig sommar i Göteborg, plus flygande katter. Men så är det självfallet inte!
Åh. Sitter och väntar på att klockan ska slå fyra och taxin kommer för att föra oss vidare till flygplatsen och sen flyget till Göteborg. Har haft julavslutning med både vacker och ovacker sång, spelat monopol med galsen i vardagsrummet, invigt nya juicemaskinen (färskpressade apelsiner!!!), sett filmen "Awake" och fikat. Nu är det bara runt en timme kvar! Och btw. Tur att vi inte ska åka imorgon, för då är det strejk i hela Bryssel. Alla sorts transportvägar, som flyg, taxis, tåg, strejkar. Hade ju inte varit så himla lätt att ta sig hem då! Tror tågen strejkar även idag med. Allt detta är p.ga. den nya regeringen och nu vill man visa att man vill ha förändringar. Varför inte visa det lite extra med strejk precis innan julhelgen? Gott.
Hoppas vi ses, pussar

Knyta kravatt

Idag började jag och Klara dagen med en tvåtimmars lång promenad i solen! Bästa.
Har ju verkligen varit världsbäst på att följa årets julkalender denna gången! Klappklapp till mig. Men seriöst bästa, tända ljus på morgonen innan skolan och kolla på en moderniserad Oliver Twist-saga. Skratta högt när man hör små gömda repliker i bakgrunden och få julkänslor. Kalas helt enkelt!
Det har snöat grymt mycket hela helgen! Himla trevligt men blir nervig av tanken av trafikkaoset och stängda flygplatser som kan komma med sådana trevligheter. Får hålla tummarna på att jag kommer hem.
Dålig bild. Men hey, nyinköpt! Får se om det är en keeper.
Myser runt i mitt place.
Såg några avsnitt Greveholm idag. Kom till det avsnittet man fick se den oerhört läskiga greven - trodde jag i alla fall att han skulle vara, men det visade ju sig faktiskt att man kanske har lite olika uppfattningar som när man var liten och idag. Drömde mardrömmar i flera år efter det där skelettet, haha, älskar att det är oerhört fult animerat och ser mest bara snällt ut. Skönt, nu har min otroligt jobbiga barndom retts ut.
Ha en fin fjärde advent-kväll! (Åker hem om två dagar, iiiie)

Baby's gonna die tonight

Igår såg jag på filmen "Howl". Där Allen Ginsbergs liv har tolkats och filmatiserats. Ginsberg var en ledande figur för beatnik-generationen, en generation som var fylld av poeter som gjorde uppror mot samhällets normer.
I filmen får man höra alla delar av hans diktsamling "Howl". Howl hade ett mycket vulgärt och vågat språk, diktsamlingen kom t.o.m upp i rättegång, vilket man också får följa i filmen.
Allen var öppet homosexuell och...
..spenderade mycket av sin tid att vara olyckligt kär i heterosexuella män.
Men en dag träffade han Peter Orlovsky som han gifte sig och spenderade hela sitt liv med.
Åh.
När Howl diktas var det animerade bilder. Kan tyckas lite rörigt med animerat, svartvitt och färg vid vissa tillfällen.
Eftersom jag själv är otroligt intresserad av dessa genrationer och årtal är filmen mycket gripande! Kan dock tänka mig att det kan vara lite svår om man själv inte är ett ett dugg insatt. Men vet ni? Se!
Igår var vi ute ett stort gäng på Snug, ett trevligt ställe i Waterloo! Jag och Klara vandrade hem lite tidigare, i världens snöväder!!! Trodde verkligen aldrig att det skulle komma snö här i Bryssel. Så grymt härligt! Det snöade i flera timmar. Dock är det lite för varmt att det ska stanna. Men vitt, det är det allt!
Nu ska vi in till stan. Ha en trevlig lördag.
Och ett stortstort grattis till en av mian käraste vänner Josef där hemma! Puss

I beg you, don't go

Såg Submarine en kväll och en annan kväll somnade jag till Life Aquatic, ah fy vilka bra filmer det är alltså. Submarine hade jag inte sett innan, älskade verkligen hela känslan i filmen. Det kändes så otvingat och naturligt på något konstigt vis. Finaste musiken, finaste scenerna fyllda med ungt obetydligt svärmeri, fast ändå så var det det viktigaste i världen, och desperata rop efter vägledning. Bilden ovanför är från en scen då dem bestämmer sig för att bli ett. Men regler är viktigt för att det ska funka och sätts tydligt. Se!
Badkar och industriområden.
Tjocka luggar, duffeljackor, perfekta regnjackor, Beatles-frisyrer, förbjudet, egenartarde relationer, pipor, gåtfylld identitet, fabsifab.

Nuförtiden går jag mest på promenader, lyssnar på filosofiska ljudböcker, spelar gitarr och är skoltrött. Väntar in dagen då vi får lov och ska åka hem. Vill så hemskt gärna träffa alla betydelsefulla människor där hemma nu. Vill inte vänta en vecka, även fast en vecka går fort som attan, vill jag inte vänta en vecka.

Fred & kärlek

Mezmorized

Johan - om du fortfarande kikar in lite här ibland, din illustration! Chanelskull, gjord av Mari på min arm.
Danmark.
Orust.

Godkväll! Imorse steg jag upp, åt brunch och studsade sedan ut på en lång promenad i sällskap av min käraste ljudbok av Muriel. Har ju verkligen lyssnat om den ett flertal gånger. Otroligt bra eller helt enkelt brist på andra? Både och antar jag. Skulle hämta Harry Potter-ljudboken av Kristin men hon var borta. Var verkligen så himlahimla skönt. Fint väder och kunde gå i endast tjocktröja. Har inte åstadkommit så mycket mer bra idag. Men ey, det är söndag, man behöver inte. Funderar starkt på att sätta på en film jag velat se länge. Submarine! Hade glönt att jag fixat den på höstlovet. Dumt.
Ha en fin kväll och gush ja, det är ju tredje advent?! Glad tredje advent då på er.

Samedi

Idag blev det en lång julhandelrunda med Johanna! Så himla mysigt. Kollade in i fina te-butiker och ändrade framtidsplanerna, ska öppna tebutik, hurra vad bra! Luktar ju himelskt. Är snart klar med julklapparna, tidigt ute i år. Känns helt okej, ingen stress här inte. Sen, när vi var helt slut och hade ont i kropparna studsade vi in på kebaben. Gick från vrålhungrig till illamåendemätt. Lika bra. Sen vandrade vi hem, mötte Anna, Klara och Kristin påvägen och fick gratisskjuts av Fabrimone taxin.
Ikväll blir det film och vila. Hej.

Rotat runt i arkivet.

Hej alla fina människor där ute någonstans! Ligger i min säng och försöker smälta att det är helg och att det är lov om lite mer än en vecka. Underbart helt enkelt! Idag kollade jag igenom min kära hårddisk och blev lite nostalgisk (om man får säga så om drygt bara något år/några års gamla bilder). Tänkte visa er några från resor och bara sådant jag saknar en natt som denna.
Nice, Cannes, Monaco och Grasse med mamma Juni 2009. Här finns det att läsa mer om resan.

Var en så himla fin och bra mor & dotter-resa. Vi hade lagom långt till shoppingrestriken, den långa stranden och hamnen. Sen åkte hann vi med utflykter som parfymstaden Grasse, kollade in rödamattan i Cannes och träffade på kusin Ludvig och hans tågluffarcrew i Monaco. Provade veganrestaurang, fransk kustmat och kluriga glassmaker.
Segelsemester Danmark, Augusti 2009
Sommaren 2009 seglade vi till Danmark med Hjalmarsson och deras finafina båt. Läste mest hela tiden, träffade upp Linnea i Köpenhamn och sen hoppade hon på båten och följde med oss tillbaka till Sverige. Hade bästa cykelturen på en helt fantastisk ö. Ångrar att jag inte tog kort för har så otroligt fina minnen från den där ön. Stora gröna fält och bästa vädret! I Danmark åkte vi till öar med finurliga små hus, precis som en disneysaga. Gick bara runt med stora ögon och fascinerades. Seglade till Anholt och låtsades att vi var på en ö i medelhavet, för det är på ett ungefär så Anholt är.
När jag ändå är inne på segelsemester kan vi gå vidare till skönaste semestern någonsin - Segelsemester i Kroatien sommaren 2010. Här finns det inlägget.
Dagarna innan vi fick segelbåten åkte vi på olika utflykter. Här hade vi åkt båt till de kända "Krka-fallen". Skogar fyllda med vattenfall och smått intressanta djur.
Att segla i medelhavet är bara.. helt och hållet underbart.
Jag och bror min.
När vi lämnat tillbaka båten stannade vi några dagar i staden Split. Alltså, blev ju lite smått förälskad i stället.
Finaste mamma.
Saknar västkusten.
och bästa pappa.
Sen har jag årets resa i arkivet, Korsika.
Där bodde vi så himla fint.
Himla bra semester! Vandrade, extremklättrade (något av det modigaste jag gjort kanske, hehe, skakig tjej i sele), vindsurfade och gjorde små utflykter lite här och var!
Något annat jag saknar hemskt mycket är att spendera en vecka eller två på mormor och morfars gamla land.
Har så himla många minnen från denna plats. Alla kusiner samlade hos mormor och morfar. Fisketävlingar på bryggan eller i morfars gamla eka, bjuda morfmor och morfar på låtsasrestaurang, leka inne i gamla ladan och sista-kvällen-myset. Åh.
Fina minnen från sommaren på Kårholmen hos Tove och på Orust hos Frida.
Kårholmen och firade Toves födelsedag.
Fint balkonghäng hos Frida på Orust.
Fridas födelsedagsfirande i slottskogen.
Josef. <3
Jag och Victor.
Alltså, kafferepen på fredagskvällarna, saknar så att det gör lite ont!
Kaffe och roadkill-muffins gjorda av Elin.
Saknar.
Mamma och pappa, älskar er.
Alltså fybubblan vad jag saknar dig också.
Sist men inte minst: Avocado och äggmackor. Har haft något slags sug efter det nu det senaste. Ska frossa när jag kommer hem.
Så, det var lite från arkivet. Snacka om att göra det ännu värre, blir ju stört sugen på att göra om allt nununu.
Godnatt folket.

The Last Supper

Godkväll! Här är bild på dem finaste vantarna någonsin, som Frida stickat och skickat till mig här i Bryssel. Gillar dem hemskt mycket!
Imorgon är det Fredag, IGEN! Dör vad det går snabbt. Känns bra, då det ända jag vill ha nu är lov. Idag har vi vandrat till Carrefour, livnärt sjuka Clara och kollat några avsnitt Greve Holm. Så himla värd torsdagskväll.
Just nu kollar jag Dexter (gah, fastnat helt nu i senaste säsongen, love it!) och förbereer mig för en god natts sömn. Det blåser så att fönstrena skakar till lite då och då, har Berit kommit på besök tro?
God natt!

Ett litet grattis såhär på onsdags eftermiddagen.

Jag och Devendra vill bara gratta Belgien till äntligen ha lyckats att få ihop en regering efter cirkus 540 dagar utan. Hoppas Elio Di Rupo även lyckas få flandern nöjdt!
Lär dig mer om Belgien - dock hoppas man på några förbättringar nu!

Vinterbalen 2011

Anna och Victoria!
Clara och Johanna!
Emma och Victoria!
Klara och Anna!
Snygg-Klara!
Efter lite posande var det dags att trippa ner till minglet!
Älskar den här bilden lite sådär i smyg.
Finaste paret.
Stiliga pojkar!
Bond, James Bond
Gabriella och Alexandra!
Sen efter lite mingel och pianospel var det dags att gå in i Mozartsalen där det var super fint ordnat och gick till våra bordsplaceringar!
Sen hälsade konferencierna oss välkomna och det sattes igång en sjukt taggande film med bilder från hösten! Vi klappade och skrattade tills man knappt orkade längre!
Sen kom förätten in!
Alltså dör vad snygg!
Sen genomgick vi flera nomineringar och förnedrande!
När årets gym 3:a utsågs blev alla som helt galna och sprang upp på scenen och lyfte upp Benjamin och slängde runt honom lite. Haha.
Huvudrätten fastnade inte på bild, men här är efterätten i alla fall!
Efter bästa middagen trippade alla tjejer upp och bytte om till partyblåsorna och sen åkte vi in till Le You! Och där följde inte kameran med.
Himla kul var det.

Saint Nicolas

Hejhej, körde posekalas innan jag trippade ner till minglet före Julbalsmiddagen i lördags kväll!
Julbalen var så himla bra! Ska lägga upp bilder från middagen. Alla var mycket stilga och det var mycket välordnat!
Har varit och sett några avsnitt Mysteriet på Greveholm med tjejerna. Bojkottar årets och kör en klassiker. Ett säkert kort, åh, nostalgi på hög nivå!
Och idag är det Saint Nicolas-dagen (som Jultomten för franska barn) och Finska Nationaldagen, hurra för Finland antar jag.
Sen efter skolan skulle jag titta lite på The Last Song, och awrkawkek, spydde lite vad hemsk den var. Alltså fulaste och mest misslyckade filmen någonsin. Menmen, vad hade jag förväntat mig av Miley Cyrus egentligen? Somnade i panik och stängde av snabbt och lätt när jag vaknade. Spännande eftermiddag or what?!
Hej.

Cupcupcupcake.

Här är Clara med boken vi läser i engelskan just nu! På måndag ska vi ha diskussionsseminarium och boken behöver vara utläst tills dess. (Press)
Ikväll stannade vi hemma och passade på att ta friheten att baka och ha tv-rummet helt för oss själva, då dem flesta var ute!
Vi hade tänkt oss goda och konstnärliga cupcakes. Men ja.. resultatet kanske inte var det bästa.
Vi vispade frostingen i ca åttioelva timmar, men den förblev lös, vilket förstörde det mesta.
Men vi gjorde det bästa av situationen och dekorerade så gott det gick!
Smaka - godkänt
Oh yeah, you know it maen!
Så, skönt med en lugnt kväll! Fynadade en massa bra på stan också. Imorgon blir det promenad innan brunch och sen hoppas vi att vi känner oss snyggast på jorden inför julbalen - woaw.
Godnatt.

Mjukaste inlägget (lame ass)

Alltså dör lite av mog själv just nu. Trodde aldrig detta skulle hända. Men tyvärr, ni där ute - det händer. Jag lägger ut heart breaking-videos av djur. Kan inte låta bli. Är mjukaste tjejen ikväll och det får vara okej. Här kommer min samling av finaste djuren (fast saknar mingrisen, men det får gå). Jag har i alla fall fastnat i youtube-klipp av söta djur denna kväll och kommer förhoppningsvis smitta av mig (mohua) Enjoy.

Knowledge comes, but wisdom lingers.

Julkula i fönstret!
Att det fortfarande är blå himmel, sol och såpass varmt att man utan problem kan gå ut i tjocktröja 2 december är rätt underbart.
Äter äpple mest hela tiden.
Blev fin reflektion i skålen.
Slutade vid ett medan alla andra slutar om tio minuter, skönt att vila lite. Sen blir det till att dra in till stan för att ordna några saker till Julbalen imorgon. Himla trevligt med helg nu igen.