En festlig helg

Fredag
Frankrike - Schweiz = folkfest på gatan. Väntade på Simon och fick se slutet av första halvleken, stod och studsade lite ensamt bredvid för det var så spännande och bra stämning.
Var lite väl fullt där, så jag & Simon gick vidare till Canal st-Martin för öl. Testade våra franskakunskaper och pratade om livet.

Lördag
I lördags var det Fête de la musique här i Paris, så det var musik och fest i hela staden. Vi mötte upp Yero, min granne, i Chatou för att kika in vad som hände på vår lilla ö. Där blev vi attackerade med konfetti av en liten och väldigt oklar parad. Efter det vände vi om för att ta tåget in till stan. Började med parkhäng i Belleville och fortsatte sedan ner till Jaurès där Yero fick smaka på den svinstarka och för sockriga mojiton.
Där spelade ett ungt och väldigt duktigt band.
Sen var det dags för lite midsommaraftonsfirande för oss också! Inne på Svenska Institutets hemliga trädgård var det fullt med folk, (svenskar som fransmän) som dansade och drack burköl.
Vi var mest där för att se Daniel Lemma, men det hela var så otroligt fint. Kändes som att vi hamnat i en liten hemlig portal till Sverige.
Gott sällskap!
Efter Daniel Lemma mötte vi upp våre kära Anthon och hans italienska och schweiziska vänner. Det var helt galet mycket folk ute på gatorna och med DJ:s i fönstrerna, så studsade hela gatan.
Sent in på natten hamnade vi hos Georgio. Vi fick stanna över och möttes av denna utsikten på morgonen!
Hejhej eiffeltornet! Bestämde med Erica att ses på picknick, så det gjorde vi. Ah, så här vill man ha det varje söndag!
Vilade gott och sedan gjorde vi ett stopp i Ericas lägenhet för att sedan...
Ta oss hit! Baren Rosa Bonheur har ett alldeles utmärkt läge vid Seine-floden.
Alla njöt av det fina söndagsvädret.
Beställde in vinflaska efter vinflaska och gjorde söndags-dancemoves (=sittandes)
Anthon kom efter jobbet!
Satt kvar tills vi inte var många kvar och avslutade med dans på en båt. Fruktansvärt bra helg!

Elin & Annas vänskapsalbum

Sedan i torsdags har jag haft dessa två babes på besök hos mig! De har varit exemplariska gäster som kommit med svenskt lösgodis, haft redo mat till mig efter jobbet och varit bästa sällskapet. Många bilder blev såhär turistiga, men så det ska vara när man är på besök. Detta är ifrån fredagmorgon då vi åkte in för att äta frukost på den icketuristiga sidan av Montemartre-berget.
!
Så himla drömmiga gator i Montemartre.
Kolla bara!
Högt uppe med fin utsikt över hela Paris.
Gick sedan och kollade in Sacre Coeur med alla de andra turisterna.
På lördagen var det 28 grader, så vi hängde vid kanalen för lunch!
När vi gick längre upp för take away-mojitos stötte vi på Anthon mfl! Vi slog oss ner för sällskap och picknick.
Köpte även Pimms! Bakom står ett helt bröllopsgäng.
Efter picknicken mötte vi upp Sasha & Lineah för att gå och äta!
Ett Le Kitch besök efteråt såklart. Le Shrek var godkänd!
Detta var igår på Place Verte då vi drack sangria i väntan på ovädret! Innan dess hade vi fikat på svenska caféet,  strosat runt i Le Marais och ätit en supergod middag på Café l'industrie! När vi satt på tåget började det åska något helt galet mycket i takt med regn och hagel. Spännande tyckte vi!

Kameran fick inte följa med överallt så det tog slut här, men ah som sagt finfina dagar. Två helt fantastiska människor helt enkelt. Tur att det inte är för många veckor kvar tills vi ses igen.

Sista maj

I går åkte jag & Simon in för frukost vid Villiers. Först gick vi genom lördagsmorgonens hektiska marknad för att sedan sätta oss på ett litet brasserie på en lugnare gata.
Satt kvar en lång stund för att sedan bege oss mot Montemartre-områdena.
Gick förbi den gamla tågstationen.
In på små färgglada gator med små vinylbutiker
Hade egentligen inget mål så vi strosade mest runt och hade tur då vi kom in på ett nästintill drömskt område.
Slog oss ner på ett brasserie för lite vin och granskade människorna som gick förbi.
När vi var hungriga tog vi metron till Jaurès och hade minipicknick vid kanalen. Alla var ute i det fina vädret och grusgångarna var fyllda med gäng som spelade boule & drack take away-öl från baren bredvid.
När det blev kväll begav vi oss hem till mig. Simon var extra fransk.
Bra sista maj och nu är det juni, förstår ej hur snabbt det går. Hemma om 6 veckor.