Versailles, första delen.

I går, 5:00 åkte vi på boardingen till Versailles! Tog ca 3-4 timmar med buss från Waterloo. Som tur var fick vi den sköna dubbeldäckaren. Sov och vaknade upp i Paris. Åt frukost till synen av Eiffeltornet, trevligt tänkte jag.
Klockan nio var vi framme vid Versailles portar! Det var några år sedan jag och min familj var här. Det var under min Marie-Antoinette-tid. Var helgalen.
Suckade när vi såg den långa kön, men när de väl öppnade gick det snabbt som attan. Utvecklad köteknik!
Inne!
Johanna och Nora!
Sen var det dags att gå in! Här har vi ett enkelt rum med en liten gåva (tavlan som täcker hela högra väggen) och en liten mysig öppen spis.
Bah turista lite. (Haha åh bästa turistibilden)
Ibland var det lite knökat och jag försökte hinna med att lyssna på min lilla apparat och ta kort samtidigt.
Gick runt med fina Kristin!
Spegelsalen!
Ludvig XIV:s enkla sovrum. Helt ok säng!
Ludvid XIV, aka Solkungen ville att varenda liten detalj skulle vara dekorerad. Lyckades nog rätt bra med det!
Fin!
Marie-Antoinettes sovrum!
Marie-Antoinette med barn.
Ett rum med tavlor från Napoleons tid. Alla var lika stora som den tavlan på bilden. Galet.
Klara med huvudslottet! Nu var det bara trädgården kvar och tusen andra små slott och hus.
Anna!
Spring-gruppbild!
Guro!
En pyttebit av trädgården.
Fina Johanna!
Vila lite på trappan!
Snygg!
Svårt att slå tanten med lila byxor innan, men jag tror vi var nära!!
Gick genom en massa labyrintliknande gångar och tog en paus.
Fina tjejer.
Jag tog så himla många foton, så får dela upp blogginlägget i två delar helt enkelt! Nästa del kommer vara när vi gick runt i Marie-Antoinettes domän. Det var det mest intressanta på hela resan enligt mig. Det är nästintill ett skämt hur mycket hon hade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0